בנימה אישית

תושבים יקרים,

קיץ מלא פעילות עבר עלינו במושבה, תוצר עבודה נמרצת של פורום תרבות וקהילה, מרכז צעירים ומתנדבים בכל הגילאים.

עם סיום חופשת הקיץ ופתיחת שנת הלימודים נפתחה שנת פעילות חדשה במרכז הקהילתי עם היצע רב של חוגים ופעילויות. בהזדמנות זו אני רוצה לאחל שנת לימודים פוריה ומהנה לכל תלמידינו, ושנת עשיה ברוכה בקהילה.

בראשית השבוע חווינו אירוע ביטחוני סמוך למושב אביבים, שהזכיר לנו כמה הכל נפיץ באזור שלנו.  חשוב לי שתדעו שהמועצה שלנו  עומדת בקשר  רציף עם גורמי הצבא, בתוכם פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית (רח"ל), ופועלת על פי הנחיותיהם. המקלטים הציבוריים נבדקו וטופלו על פי הצורך. נהלי חירום רועננו. אנו מקווים כי השקט יישמר,  אולם יחד עם זאת ממליצים לכל אחד ואחת  לזכור את חשיבות המוכנות האישית והמשפחתית לכל תרחיש. ועכשיו, סקירה של פעילות גורמי המועצה בשרותכם.


פתיחת שנת הלימודים

שנת הלימודים תש"פ נפתחה כסדרה. מוסדות החינוך עבדו במהלך כל הקיץ במסגרת פעילויות הקיץ, ובבד בבד ביצעה המועצה עבודות שיפוצים בהיקף של 350 אלש"ח ₪ בכיתות, בגנים ובחצרות גנים, כדי להבטיח שהות נעימה ובטוחה של הילדים בהם. לקראת סוף החופש הגדול הסתיימו עבודות השיפוץ הצוותים התכוננו לפתיחתה של שנה חדשה.

מתחם בית החינוך וילקומיץ' עבר שיפוצים נרחבים במהלך חופשת הקיץ, אשר כללו הסדרת סוגיות בטיחותיות כגון מעקות ופסי החלקה במדרגות, זיפות גגות והסדרת שירותי הנכים. לצד עבודות התחזוקה הנחוצות, בוצעו גם עבודות שנועדו לשפר את מרחבי הלמידה. המרפסת של כתות ה' – ו' זכתה בריצוף חדש ובקרוי ותוכל לשמש כמקום פעילות והתכנסות.

במכלול כתות ה' נפתח הקיר בין שתי כתות והחלוקה בינן בוצעה באמצעות דלתות המשמשות גם כקיר מגנטי וגם כלוח מחיק. כך ניתן להחליט על השימוש במרחב זה בצורה גמישה.


גני הילדים

116 ילדים צעדו בשערי חמישה גנים במושבה עם פתיחת שנת הלימודים. השנה קיבלנו גננת חדשה לגן סביון – אודליה רובין, המוכרת כבר במערכת כמי שהיתה גננת משלימה. כחלק מתפיסה זו תפעל, גם בשנת הלימודים הנוכחית, תכנית "באים באהב"ה" המשותפת למועצה ולמרכז הגיל הרך בחצור הגלילית. במסגרת תכנית זו  נכנסים צוותים פרא-רפואיים (מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת) לגני הילדים, מאתרים ילדים בעלי צרכים שונים ומדריכים את הצוותים כיצד לתת להם מענה.

גני הילדים פועלים במתכונת יום ארוך, הכוללת פעילות עשירה ואיכותית בחופשות החגים ובחופשת הקיץ, כחלק מתפיסה מערכתית של מתן חינוך טוב ואיכותי לילדי המושבה. מאחר ומערכת החינוך בראש פנה לא נמצאת בצו יום לימודים ארוך, כפי שחוקקה הכנסת, מסגרת הצהרון מופעלת באופן פרטי על ידי המועצה, ומתוקצבת מתקציבה ומתשלומי הורים.

גן ילדים
(בתמונה: גן רקפת)


בית החינוך וילקומיץ' ללימודי שדה וקהילה

את חודש אוגוסט פתחנו בבית החינוך עם קייטנת מדעים בתקצוב משרד המדע והטכנולוגיה. 92 ילדים מראש פנה נהנו מחמישה ימי פעילות מלמדים וחווייתיים בעלות של 80 ש"ח לילד בלבד. בבית החינוך לומדים השנה  227 תלמידים, המחולקים לשמונה כתות אם וכתת חינוך מיוחד אחת ללקויות למידה. בבית החינוך מגוון מרחבי למידה ותכניות סיוע הנותנות מענה לילדים בעלי צרכים שונים ומגוונים. תכנית "פותחים עתיד" של הסוכנות היהודית פועלת בבית הספר ונותנת מענה רגשי לילדים הזקוקים לכך. בנוסף קיימים מרחבי בחירה, המאפשרים למידה באינטליגנציות מרובות ומפגש רב גילי. סטודנטים לטיפול, המודרכים על ידי אנשי מקצוע, מהווים חלק מהצוות המקצועי הנותן מענה לצורכי התלמידים.

כתות ה' – ו' נכנסות לתכנית "בית ספר מנגן" של מרכז קלור בעלות מוזלת להורים. טעימה ממה שצפוי לנו קיבלנו בטקס פתיחת שנת הלימודים עם תזמורת בית הספר.

המועצה רואה בחינוך החברתי חלק משמעותי בתהליך הצמיחה של הילדים, ונדבך חשוב בסיוע להורים עובדים. צהרון כתות א' – ב' מוכר על ידי תוכנית "ניצנים" של משרד החינוך, המעניקה השתתפות של המשרד בעלות הצהרון. ילדי כתה ג' מוזמנים להשתתף בפעילות זו. לאחר החגים תפתח תכנית לילדי כתות ד' – ו', בה ישולבו חוגים ופעילות חברתית.


תרבות ופנאי בקהילה

נפתחה האכסניא – בית לאנשים יוצרים:

"חלום שהתגשם" כך אומרת רעיה, מי שמובילה את פרוייקט "האכסניא". אומנים ויוצרים בני המושבה מעבירים קורסים במגוון תחומי יצירה במסגרת המקום. "תמיד חלמנו לפתוח מקום שבו אזרחים ותיקים בפרט, ותושבים בכלל, יוכלו ללמוד קורסים שונים בתחומי האומנות. חלמנו לעשות את זה ביחד עם אומני ראש פנה, לחבר אותם לקהילת האזרחים הוותיקים וליהנות מכישרונותיהם הרבים, והנה זה קורה." בתמיכתו של מוטי, ראש המועצה ופורום אזרחים ותיקים, זוכים תושבי המושבה לסוג של בית ספר לאומנויות ממש ליד הבית. למידע על לוח הפעילות השבועי בקישור לוח פעילות שבועי האכסניא

מעבר להיות האכסניא מרכז לימודי, היא מהווה גם מרכז חברתי קהילתי. בתמונה מפגש השף אלדד וגרהוף הדגים לנו כיצד מכינים מתוקים וקרקרים של בריאות.

מפגש שף

יסמין רכזת האזרחים הותיקים סיימה את תפקידה בפרידה מרגשת מחברי מועדון בית היקב.

בית היקב


מתנדבים בקהילה

קהילת ראש פנה זכתה בקבוצת אנשים מופלאה. אנשים המוכנים לצאת בזמנם הפנוי ולעשות למען הכלל ללא קבלת תמורה. את הערכתנו הרבה למתנדבים בקהילה נביע בערב הוקרה אשר יתקיים ביום שני 9.9.2019.


סיכום אירועי הקיץ

"קיץ בראש" – תכנית פעילות הקיץ, אשר הובלה על ידי קבוצת מתנדבים בקהילה, כללה בחודש אוגוסט סדנאות לילדים, סרטים מוזלים בסינמטק, סרט עם פופקורן ובירה בגן הברון וגולת הכותרת – אירוע קמפינג המשפחות הגדול..

את פעילות הקיץ חתם הפנינג קהילתי ענק במתחמי הבריכה, מגרש החניה של הבריכה ומגרש "השחב"ק". עשרות הגיעו לגלוש במגלשת הרחוב הענקית, לשחק במשחקים השונים, ליהנות מהמתנפחים שבמים ומשחיה לילית.

אהוד בנאי בגן הברון

במסגרת "בימות פיס" התקיימה הופעה של אהוד בנאי בגן הברון. הגן הקסום התמלא קהל שנהנה מערב איכותי ומהנה במחיר שווה לכל נפש.


מלגות סטודנטים

המועצה רואה חשיבות רבה בעידוד ההשכלה הגבוהה כמפתח להתפתחות אישית ולתעסוקה איכותית. מתוך ראית עולם זו, המועצה מקדישה סעיף מתקציבה השוטף לטובת מלגות סטודנטים. לצד הרצון לסייע אנו רוצים לחזק את הקשר בין הסטודנטים ואת תחושת השייכות למקום. סכום המלגה עומד על כ – 10% משכר לימוד אוניברסיטאי, 1,200 ש"ח.

זו השנה השלישית שטקס הענקת מלגות סטודנטים מתקיים במרכז הצעירים. השנה, קבוצת סטודנטים סייעה ליגאל, מנהל מרכז הצעירים, בתכנון הערב ובהפקתו. תודה לגאיה בן סירה, עמיהוד שורץ ודור קובצ'י על תרומתם להצלחת האירוע. יגאל, מנהל מרכז הצעירים מעדכן כי יוענקו מלגות מפעל הפיס בשיתוף פרויקט פרח. סטודנטים לתואר המוכר על ידי המל"ג ו/או המה"ט יכולים להגיש בקשה למלגה בסך 10,000 בתמורה לשעות פעילות חברתית. פעילות זו תתקיים כחונכות לתלמידים בשיתוף עם בית חינוך וילקומיץ'. מחכים לסטודנטים! פרטים בקישור


חדש במרכז הקהילתי

המרכז הקהילתי הכין קיץ מלא פעילות לבני הנוער. מנהלת יחידת הנוער, תומר שרף, סיימה את תפקידה ואת מקומה תופסת שיר בן טל.

יחידת הנוער יוצרת סביבה חינוכית – חברתית המאפשרת לבני הנוער מרחב לביטוי אישי, מפגש חברתי, ועשייה ערכית וקהילתית. היא מרכזת בתוכה את הפעילות הבלתי פורמלית לרבות תנועות הנוער, מועדון נוער ותכניות חינוכיות שונות. אנו פועלים לבניית קבוצת בני נוער משמעותית במושבה, תוך מתן דגש על לקיחת אחריות ומעורבות בעשייה במושבה. על  שלל הפעילויות תוכלו לראות בסרטון שבקישור: קיץ חם במרכז קהילתי ראש פנה 2019 ובחוברת: חוברת המרכז הקהילתי לשנת הלימודים תש"פ


שבוע מוכנות לחירום

ראש המועצה, מוטי חטיאל, לא מסתפק בציונים הטובים שאנו מקבלים בתרגילי פיקוד העורף ושואף למוכנות ברמה הגבוהה ביותר. כחלק מתפיסה זו התקיים שבוע מוכנות במועצה, במהלכו נפגשו כל בבעלי התפקידים עם הקב"ט. תיקי החירום רועננו, הנהלים הובהרו והידע הועמק. בהמשך מתוכנן תרגיל סיכום. התרגיל הינו ביוזמת המועצה ובנוסף לתכנית התרגול הרגילה של פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית (רח"ל).


שכונה צפונית

התכנית הקיימת לשכונה הצפונית אינה עולה בקנה אחד עם רצוננו לשמור על צביון כפרי של המושבה. ראש המועצה, מוטי חטיאל, הוביל מהלך מול משרד השיכון במטרה לקדם תכנית מעודכנת. משרד השיכון אישר למועצה פרוייקטור לקידום השכונה. בתכנית המעודכנת יתווספו שטחים, יבוטלו שטחי מסחר בתוך השכונה ויעודכן מספר יחידות הדיור לדונם. המשרד רואה בחיוב את השינויים ותומך בעמדת המועצה.


שכונה דרומית

נבחרה חברה לניהול הפיתוח של השכונה הדרומית. בפגישה עם רשות מקרקעי ישראל סוכם כי הרשות תעביר את מלוא עלות הפיתוח בהתאם לתכניות המקוריות שהוצגו לתושבי השכונה. תכניות אלו כוללות גם פיתוח שצ"פים. עלות הפרויקט מוערכת בכ- 20 מליון ש"ח.

ישיבה שכונה דרומית


בית הכנסת הספרדי העתיק

בשעה טובה נחנך המבנה החדש של בית הכנסת הספרדי העתיק בנוכחות התורם, פיצ'וטו. ד"ר יוסי ממן סיפר בהתרגשות על ההיסטוריה של המבנה. בדבריו התייחס ראש המועצה לכך כי עוד בשנת 1923 פנה ועד המתפללים אל ועד המושבה בבקשה לסיוע בשיפוץ בית הכנסת לפני הגשמים. אז כמו היום, מאמצים אלו נשאו פרי. בית הכנסת נותן מענה לקהילת המתפללים ומהווה נדבך נוסף בתהליך של פיתוח אתר השחזור.


בספריה שלנו רואים אותך

הספרייה שלנו התחדשה בשירות השאלת משקפי קריאה לכל מי ששכח את משקפיו בבית ?.במסגרת קייטנת מוכנות לכיתה א', פגשו הילדים את מנהלת הספרייה, יעל אריאל, נחשפו למפגשי "אתנחתא בספרייה" אליהם יצטרפו בקרוב. הילדים השתתפו בשעת סיפור, בה דיברו על תחושותיהם לקראת כיתה א' וקיבלו שי – תיק להשאלת ספרים. מפגשים בספטמבר: 19/9/19, יום חמישי, 20:00, נעמי שמר והביטלס – מסע מוזיקלי בזמן בביצוע דנדן ויאן, 25/9 יום רביעי 20:00 דנה ספקטור ורן שריג מדברים על כתיבה ואהבה. כתובת דואר אלקטרוני חדשה לספריה:  rplibrp@gmail.com


זרקור על

דורית לוי, מנהלת השירות הפסיכולוגי החינוכי, מסיימת את תפקידה לאחר כ – 12 שנות עשיה משמעותית. דורית נתנה מענה לתלמידי מסגרות החינוך במושבה והייתה חלק בלתי נפרד מוועדות לתכנון וטיפול בשיתוף עם המחלקה לשירותים חברתיים. כמנהלת שפ"ח שימשה דורית  בתפקיד חשוב גם בצוות החירום של המועצה. אנו מודים לדורית על שנות השירות המסור ומאחלים לה בהצלחה בתפקידה החדש כמנהלת שפ"ח במרום הגליל.

עד כאן הפעם.